Премијера дуго очекиваног домаћег играног филма „Небеса”, Срђана Драгојевића, биће одржана 17. новембра у биоскопима Синеплекс Галерија од 19 часова и Комбанк дворани од 20 часова, најављено је на конференцији за медије након специјалне пројекције тог остварења за новинаре.
Необична филмска алегорија са елементима црне комедије светску премијеру је имала петог августа на фестивалу у Локарну (Швајцарска), а домаће претпремијере су биле на летњим фестивалима - Дунав филм фест у Смедереву, Фестивал филмске режије у Лесковцу.
Кроз приче смештене у 1993. 2001. и 2026. годину, публика прати шест главних јунака чије су судбине одређене многим недефинисаним божјим чудима. Те трагикомичне ликове тумаче регионални и домаћи глумци - Горан Навојец, Ксенија Маринковић, Бојан Навојец, Наташа Марковић, Нела Михаиловић, девојчица Сана Костић, Милош Самолов, Срђан Жика Тодоровић, Радослав Рале Миленковић, Никола Пејаковић, Милош Тимотијевић, Анђелка Прпић, Ана Мандић, Горан Јевтић и многи други.
Сценариста, продуцент и редитељ филма Срђан Драгојевић подсетио је да је сам сценарио „Небеса” настао на основу три кратке приче француског књижевника Марсела Емеа (1902-1967), којег је веома волео да чита као мали, а данас је заборављен писац и драматург.
„Марсел је те сјајне приче пуне хумора и фантастике писао између два велика рата, око 1930. године, и стављене су у сасвим другачији контекст. Овде у нашем филму је опет савремени миље, кроз три раздобља, у земљи која може, али и не мора бити наша. Направио сам свет у коме је било пола века атеизма и социјализма, а онда је изненада уведено хришћанство”, изјавио је редитељ, чувен по филмовима „Ми нисмо анђели”, „Лепа села лепо горе”, „Парада”, „Ране”.
Аутор сматра да је данас веома тешко направити једноставан филм о вери и хришћанству, али да прича поставља питања, иако не даје одговоре, преноси Танјуг.
Драгојевић је поделио тај податак да му је сестра монахиња и када је гледала филм, оценила га је као - хришћанску комедију.
„По мени је филм хришћанска алегорија. Када смо били на фестивалу у Шпанији, у Валенсији, публика и медији су га дефинисали као „Буњуелову критику друштва”, или у виду критике државе и цркве. Мени највише импонује када мој филм посматрају као Роршахову мрљу, тако да свако може да учита нешто друго, да пројектује своје ставове из различитих визура”, објаснио је режисер.
Како је навео, филм не представља бласфемију, нити критику религију, духовност, ни цркве, већ анализира питања и теме - како се чудо доживљава данас и да ли је свако чудо стигло од Бога. Такође, Драгојевић је желео да ова фрагментарна, мозаична структура сценарија према постављеним причама, има тежиште ка теми греха, опраштања, жртвовања.
Продуцент филма Биљана Првановић испред куће „Делириум филмс” коју води заједно са Драгојевићем, истакла је да је данас право чудо снимити целовечерњи играни филм, јер припреме трају годинама да би се стигло до првог дана снимања. Опет, она је нагласила да воле посао који раде, већ 30 година су у томе обоје, а све време је било тешко, компликовано, доћи до средстава, и конкретно „Небеса” су планирана скоро четири године.
Поређења ради, претходни филмови редитеља као „Ране” или „Лепа села” снимљена су за 76 и 78 дана, а најновији филм за 56. Буџету су лимитирани, и креатори филма морају да се уклапају у распореде снимања, да све буде брже, а да се не губи на квалитету.
Путем Зум апликације јавили су се главни глумци филма из Хрватске - Горан Навојец и Ксенија Маринковић.
Навојец је открио да му је сценарио филма већим делом био јасан, али да су током снимања откривали нове слојеве које је требало дефинисати, разјаснити, да и публика може све да разуме.
Ксенија Маринковић је назвала редитеља правим чудом, шта све уме и зна да пружи, а све три приче филма су јој изванредне, јер постављају нова питања и говоре о другим чудима.
„Моја јунакиња Нада нема никакву наду, не верује у чуда, а кад се она и десе, она мисли да је то нека превара. Веома је слојевито и занимљиво, посебно начин на који се улази у све три приче. Било је ово право путовање кроз филм”, изјавила је Маринковић, позната домаћој публици и из остварења „Устав Републике Хрватске” Рајка Грлића, где је Небојша Глоговац бриљирао.
Нела Михаиловић је рекла да режисер Драгојевић има снажну страст и одличну стваралачку енергију као ретко ко у овом послу, тако је задовољна њиховом првом сарадњом. Провокативна филмска прича се бави изазовима хришћанства у пост-социјалистичком друштву, испричана у три поглавља - „Грех”, „Милост” и „Златно теле”, током три декаде савремене историје.
Драгојевић дели глумце на оне који се јаве редитељу чим прочитају сценарио до краја и друге који сваки час зивкају док ишчитавају текст, а Срђан Жика Тодоровић спада у ову прву групу: „Ово је најоткаченији сценарио који сам икада прочитао, делује као неки роман. За моју улогу сликара Микроба савете сам добијао од правог сликара Уроша Ђурића”, открио је Жика Тодоровић.
Занимљиво је да је ово први српски филм који је настао као копродукција свих шест земаља бивше Југославије: Србије, Хрватске, Словеније, Северне Македоније, Црне Горе, Босне и Херцеговине, уз подршку „АРТЕ телевизије”, немачког МДМ фонда и Еуроимажа.
После премијере 17. новембра у Београду, „Небеса” путују одмах сутрадан у Нови Сад, затим Ниш, а 20. и 21. децембра крећу у Хрватску на премијере у Загребу и Ријеци.
У плану је да се приказује током децембра и у Сарајеву, али и у неколико градова Немачке, где ће лично присуствовати редитељ.
Comments